zondag 1 september 2019

Dag 23, 01-09-2019, Troyes – Chalons en Champagne, 100km


Route: Troyes – Luyères – Montsuzain – Grandville – Soudé Ste Croix – Bussy Lettree – Cernon – Ecury s-Coole – Chalons en Champagne.

De dag begon grijs en koud. Een verschil van 14 graden. Mijn t-shirt heb ik al snel verwisseld voor een shirt met lange mouwen en vervolgens heb ik ook nog een hemdje aan gedaan. Zelfs Rob deed een shirt met lange mouwen aan. Dit verschil in temperatuur is zoals we het een 1,5 week geleden hadden maar dan omgekeerd. WENNEN.
In een van de eerdere blogs schreef ik over een glooiende route, dat neem ik terug. Vandaag was glooiend. Natuurlijk ook hoogteverschil nu, van 110m in Troyes naar een vergelijkbare hoogte in Chalons en tussendoor hoogteverschillen ergens tussen 88m en 207m.
Vandaag weinig verkeer, de hele dag akkers en graansilo’s. De akkers zijn enorm en zijn verdeeld in (ogenschijnlijk) rechte vlakken met ieder een andere kleur beige of groen (variërend van licht naar donker tot zelfs een blauw soort groen).



Ook nu roofvogels, veel zelfs maar ondanks voorzichtige pogingen zijn ze te schuw om gefotografeerd te worden in deze open omgeving.


Bij de laatste poging van roofvogels fotograferen bleken er struiken met grote zwarte rijpe bramen te staan. Niet voor het eerst deze vakantie heb ik staan genieten van deze onverwachte traktatie.























Aangekomen in Chalons kijken we op de kaart met het idee om misschien nog wat verder te fietsen. De volgende camping op de route is 75km verder en voordat we daar zijn moeten we klimmen. Met een idee van kniebehoud besluiten we dat niet te doen.
Als we dit net besloten hebben wordt Rob aangesproken door een man op de fiets vol gepakt met achtertassen, voortassen en onder andere een kleine roze teddybeer. Het wordt uit zijn gebroken Engels duidelijk dat hij de weg vraagt naar Metz. Als Rob hem aangeeft dat hij dat niet weet stapt de man weer op zijn fiets en volgt een niet te verstane reactie waaruit in elk geval duidelijk wordt dat hij ‘not amused is’.

De camping is een echte doorgangscamping met voldoende bomen, stoelen die we uit de sale de jeux kunnen lenen en een stroom aan binnen komende vakantiegangers. Omdat we (weer) vroeg zijn kunnen we op ons gemak lezen, kijken en koken.

De afgelopen dagen hebben we minstens 4 liter vocht gedronken en dat per persoon per dag. Vandaag werd het al ineens een stuk minder, nog maar 2,5 liter pp.

Nog een anekdote van de afgelopen week:
De dag dat we in Gien eindigden sprak, bij het verlaten van een bakker, een echtpaar ons aan. Ze kwamen uit Rotterdam en zeker de vrouw van het echtpaar liet haar enthousiasme voor de ligfietsen duidelijk blijken. Ze vertelde dat ze 11 jaar geleden twee herseninfarcten had gehad en dat als het aan de dokters had geleden dat ze dan nog in een rolstoel zou zitten. De echtgenoot beaamde dit. Na wat verder kletsend over van alles zei deze man half tegen Rob maar duidelijk voor ons beiden bedoeld:
Ík weet niet of je timmerman bent maar een timmerman heeft een klein beetje kennis en verder doet hij veel met foefjes en zo werkt het in een huwelijk ook, je hebt een klein beetje psychologie nodig en verder veel foefjes. Zo zeg ik tegen mijn vrouw dat iets niet kan als ik het graag wil want dan gaat ze er voor. Tegen haar (wijzend naar zijn echtgenote) moet ik echt niet zeggen dat het niet kan’. De vrouw lachte zelf hartelijk en beaamde wat hij zei. Het was, is neem ik aan, een mooi stel samen.

1 opmerking:

  1. Mooi, fijne blog. Morgen weer een fijne dag . Daarna veilig naar Brabant.

    BeantwoordenVerwijderen