vrijdag 30 augustus 2019

Dag 17, 26-08-2019, Ambois – Beaugency, 80km.


Route vandaag: Ambois – Chaumont sur Loire – Blois – Suevres – Beaugency.

Terwijl ik dit type bevindt mijn kont zich op een stoel van de camping en mijn benen op een andere stoel en dat alles onder een boom (schaduw) terwijl een zacht windje waait en een paar plekken verderop een tiener ons trakteert op de locale top 100.

We zijn vroeg op pad gegaan (niet dat het lukt om te haasten, eerst koffie, koffie, .. en wakker worden) om iets van de warmte voor te blijven, de verwachting voor vandaag was 36 graden.
Na het gekronkel waar we de dag van gisteren mee geëindigd zijn besluiten we vandaag te starten met een stuk van de ‘gewone’ weg. Het blijkt een goede keuze: goed pad, geen omwegen en ondanks de maandagochtend weinig verkeer. Wel is de wind weer terug en die vergezeld ons de hele dag van voren.
Blois naderen we over een soort dijk waar behalve fietsers niemand lijkt te komen.
In Blois moeten we een brug over en zien we dit:




 Terwijl ik de foto van de Mona Lisa maak krijg ik een onprettige reactie van een Nederlandse man. Hij fietst op het voetpad en is blijkbaar van mening dat ik mijn fiets daar niet had moeten neer zetten. Onprettig en onnodig deze stomme reactie!

Aan de ene kant van de brug zie ik dit en de camera naar de andere kant laat de fietsen en Rob zien:   




 Na Blois volgt de route een mooi fietspad. Ook nu zien we weinig van de Loire. Waar we wel veel van zien zijn kastelen en muren. Ongelooflijk hoeveel kilometer muur de Fransen in dit gebied gebouwd hebben en ja, ook kastelen.
In de buurt van Avaray fietsen we langs een kerncentrale, de tweede in twee dagen, de andere was na Monsoreau.




 De route vervolgt langs het water, een mooi pad al vraag ik me af of je hier kan fietsen als er zoveel regen valt als dat wij de eerste 1,5 week hadden. Een flink deel van de paden zal dan veranderen in modder en gladde toestand.

Sowieso is het droog sinds we aan de route langs de Loire zijn begonnen. De Loire is tot vandaag veelal droog geweest, de akkers ogen droog, de paden zijn droog en zanderig. Het ziet er niet uit alsof ze in deze omgeving (veel) regen gehad hebben.
De fietsdag eindigen we ook vandaag met ijs, dit keer ieder twee bakjes vanille-ijs met karamel en nootjes. Heerlijk!

We eindigen op de camping in Beaugency. De foto is van de brug die we overstaken om bij de camping te komen.












 De camping is groot en nog niet voor een kwart vol. Een zwembad was nu na deze warme dag een welkome afwisseling geweest, in plaats daarvan blog schrijven, lezen en de bezwete kleding weer wassen. Een voordeel van dit weer is dat de kleding iedere morgen droog is.

De camping is niet schoon als we komen: hondenpoep op meerdere plekken die we zien, overal uitingsvormen van konijnen (echt duizenden keutels en overal gaten) en het sanitairblok … ik hoopte bij aankomst dat het nog schoon gemaakt moest worden. Later bleek dat dit niet zo was en tegen de tijd dat het bedtijd was, was het gewoon ronduit vies. BAH.


Later in de dag neemt het aantal Engelsen toe. Allemaal met grote, nieuw uitziende, dubbelassen-caravan (tja hier meer caravans dan campers). Caravans met dubbelassen betekent in Frankrijk vaak zigeuners. De taal is een soort dialect en de kleding met make-up … laat ik het houden op dat hetgeen te zien en horen is beter is dan tv. Het laatste gezin komt schreeuwend uit de Vauxhall, de man achter het stuur (ruim 100kg te zwaar) komt af en toe half uit de auto om tegen de vrouw te schreeuwen die aanwijzingen geeft. Het lukt hem niet de caravan op de plek te krijgen die bedacht was. Na nog wat geschreeuw wordt het geheel ergens anders neer gezet. Ik ben benieuwd wat de avond gaat brengen, gezien de begroetingen kennen ze elkaar allemaal.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten