zondag 11 augustus 2019

Dag 2: 11-08-2019 van Stekene naar Ieper, 125km


Vanmorgen zijn we de dag begonnen met bedenken of we zouden blijven, een dagje aan het zwembad van de eurocamping waar we waren of … Het werd gehoor geven aan de wens van fietsen. Eigenlijk denk ik dat er bij Rob niet alleen het motief van fietsen speelde maar ook het motief van voor mij uit de wind zijn in plaats van dicht in mijn buurt. De ‘look’ waarmee gisteren mijn scampi’s klaar gemaakt waren was in feite een voet of twee aan knoflook, room en bieslook.
Mooie start van de dag:



In een dorp verder broodjes gehaald en wat te drinken. Een wat oudere man die bij de deo’s stond te kijken, vroeg mij welke badschuim lekker zou zijn voor een vrouw. Ik ben met hem mee gelopen naar het schap met badschuim. Met een grote glimlach ging hij weg met iets met lavendel. Mooi om te zien en terug op de fiets had ook ik een glimlach .. wie zou deze man hiermee verwend hebben?

Na een paar volle weken met werk en leuke dingen werd mij van de week door een collega gevraagd of ik het werk achter me zou kunnen laten. Aangezien ik gisteren vanaf de start van het Bels lijntje ongeveer een half uur bezig ben geweest met hoe het voelt als je op verschillende manieren lucht langs je tong laat gaan die iets naar buiten hangt en dat vandaag weer deed zou het kunnen zijn dat het antwoord ja is. Dat ik mijn gewaarwordingen vervolgens aan Rob ging laten zien vond hij geloof ik minder interessant. (hier wordt geen foto van geplaatst)

Maar goed, Steneke verlaten en in Ieper aangekomen. De eerste 30-40 km verliepen met minder wind, gelukkig. De route liep veelal over oude traintracés en via jaagpaden. Het was een mooi fietsdagje maar van de omgeving valt niet veel spannends te vertellen.
Wat mij wel iedere keer opvalt in België is de creativiteit waarmee gebouwd wordt. Geen enkel huis hoeft op elkaar te lijken of nou zo lijkt het en vandaag kwamen we ook een alternatieve manier teven van het bevestigen van zonnepanelen.




 Ongeveer 25 km voor Ieper kwamen we langs de eerste begraafplaats uit wereldoorlog 1 en vervolgens het eerste herdenkingsmonument op deze route. Van vorig jaar fietsen in deze omgeving weet ik nog hoeveel begraafplaatsen en monumenten er zijn.
Bij het monument wapperen de vlaggen van alle nationaliteiten die mee gevochten hebben .. alleen de Orks (Orkcs) vochten niet mee.


  

1 opmerking:

  1. Heb orcs gegoocheld. Orcs vochten niet, te laf. Met Gmaps volgen we jullie tocht.

    BeantwoordenVerwijderen