Sinds 1992 hebben we samen al heel wat vakantiekilometers gemaakt. Toen we elkaar leerden kennen in 1991 fietste Rob al op een M5. Rob heeft voor mij een ligfiets gebouwd. Donderdag's was hij af, zaterdag's zijn we naar Spanje vertrokken vanuit Drunen en er 6 weken later ook weer terug gekomen. In de jaren daarna heeft Rob o.a. een tandem voor ons gebouwd waar we ook weer veel mee gereisd hebben. Zelf bouwen, handwerk, vereist heel veel tijd en doorzettingsvermogen. Zeker in de beginjaren zonder internet viel het niet mee om aan onderdelen te komen.
Als alles goed gaat vertrekken we morgen, zaterdag, voor maximaal 30 dagen, richting Frankrijk. We hopen het Franse deel van de kanaalroute (langs de Franse kust), de route langs de Loire en dan een deel van de route "langs oude wegen en pelgrimssteden" te gaan volgen. Vlakbij Charleville-Mezieres gaan we via de route langs de Maas richting huis.
Zoals de titel van het blog al aan geeft rijden we op ligfietsen, nu allebei op een Challenge Furai. Niet de meest populaire fietsen momenteel, iedereen rijdt elektrisch.
Rob heeft zijn ligfiets tweedehands gekocht. Ik heb mijn ligfiets 2 jaar geleden nieuw gekocht. Dan leer je meteen een belangrijke reden waarom ligfietsen niet veel meer verkocht worden: de producent had problemen en degene die hem moest assembleren was ziek. Toen de fiets eenmaal geleverd was bleken er nog heel veel problemen te zijn. Binnen 100 km had ik zowel voor als achter een lekke (Marathon Plus!) band, de binnenbanden bleken niet goed gemonteerd te zijn. De voorderailleur bleek bij aflevering niet te werken. Ger, van Maia Dordrecht, is er lang mee bezig geweest en heeft hem uiteindelijk vervangen omdat de voorderailleur die origineel bevestigd was, niet werkend te maken was. De achterderailleur was belabberd afgesteld, heeft Rob verholpen. De voor gemonteerde hydraulische schijfrem van SRAM werkte na een korte periode niet meer en werd vervangen. Achter maakte de rem vreemde geluiden. Rob heeft deze nu allebei maar vervangen door Shimano remmen. Het framedeel waar het veerelement aan bevestigd is bleek krom waardoor het frame nu een beetje beschadigd is. Dit is door Challenge (Elan Nijmegen) vervangen. Bij de eerste langere rit in Engeland brak het achterspatbord af, bij Rob ook trouwens, op dezelfde plaats. De bevestiging van de standaard begaf het ook al snel.
Voor een fiets van een slordige € 3000,-, die zonder pedalen, bel of licht en met een aantal heel eenvoudige onderdelen (crankstel) wordt verkocht moet je een aardige doorzetter zijn. Blijft dat het een mooie fiets is om te zien, vinden wij.
Ondanks dit alles blijft het plezier in fietsen en met name ligfietsen ongewijzigd en zien we uit naar de trip. Frankrijk, een land waar we al vele kilometers en routes gevolgd hebben.
We gaan natuurlijk kamperen, tent, kookspullen, alles mee. Een nieuw navigatiesysteem gaat ons begeleiden.
Als alles goed gaat vertrekken we morgen, zaterdag, voor maximaal 30 dagen, richting Frankrijk. We hopen het Franse deel van de kanaalroute (langs de Franse kust), de route langs de Loire en dan een deel van de route "langs oude wegen en pelgrimssteden" te gaan volgen. Vlakbij Charleville-Mezieres gaan we via de route langs de Maas richting huis.
Zoals de titel van het blog al aan geeft rijden we op ligfietsen, nu allebei op een Challenge Furai. Niet de meest populaire fietsen momenteel, iedereen rijdt elektrisch.
Rob heeft zijn ligfiets tweedehands gekocht. Ik heb mijn ligfiets 2 jaar geleden nieuw gekocht. Dan leer je meteen een belangrijke reden waarom ligfietsen niet veel meer verkocht worden: de producent had problemen en degene die hem moest assembleren was ziek. Toen de fiets eenmaal geleverd was bleken er nog heel veel problemen te zijn. Binnen 100 km had ik zowel voor als achter een lekke (Marathon Plus!) band, de binnenbanden bleken niet goed gemonteerd te zijn. De voorderailleur bleek bij aflevering niet te werken. Ger, van Maia Dordrecht, is er lang mee bezig geweest en heeft hem uiteindelijk vervangen omdat de voorderailleur die origineel bevestigd was, niet werkend te maken was. De achterderailleur was belabberd afgesteld, heeft Rob verholpen. De voor gemonteerde hydraulische schijfrem van SRAM werkte na een korte periode niet meer en werd vervangen. Achter maakte de rem vreemde geluiden. Rob heeft deze nu allebei maar vervangen door Shimano remmen. Het framedeel waar het veerelement aan bevestigd is bleek krom waardoor het frame nu een beetje beschadigd is. Dit is door Challenge (Elan Nijmegen) vervangen. Bij de eerste langere rit in Engeland brak het achterspatbord af, bij Rob ook trouwens, op dezelfde plaats. De bevestiging van de standaard begaf het ook al snel.
Voor een fiets van een slordige € 3000,-, die zonder pedalen, bel of licht en met een aantal heel eenvoudige onderdelen (crankstel) wordt verkocht moet je een aardige doorzetter zijn. Blijft dat het een mooie fiets is om te zien, vinden wij.
Ondanks dit alles blijft het plezier in fietsen en met name ligfietsen ongewijzigd en zien we uit naar de trip. Frankrijk, een land waar we al vele kilometers en routes gevolgd hebben.
We gaan natuurlijk kamperen, tent, kookspullen, alles mee. Een nieuw navigatiesysteem gaat ons begeleiden.
We verheugen ons alvast op jullie tocht die we nu dus kunnen mee beleven.
BeantwoordenVerwijderenRob en Ingrid geniet van je trip dan doen wij dat ook.